Jak začít podnikat a uspět? Praktické kroky a doporučení

Často se mě lidé ptají, JAK začít podnikat. Zdánlivě jednoduchá otázka, která ale v sobě skrývá komplexní svět rozhodnutí, strategií a nečekaných překážek. V poslední době k tomu ještě navíc přibyla druhá: „Je teď „v krizi“ rozumné se do něčeho pouštět?“

 

1 % inspirace (nápad), 99 % transpirace (dřina)

U první otázky, tedy „Jak začít podnikat?“ bych nasměroval odpověď k E. Muskovi… V podnikání totiž nemůžete počítat s ničím jiným než s mizerně zaplacenou dřinou, a to často celé roky. Pokud chcete hlavně vydělat rychle spoustu peněz, a sledujete poměr cena/výkon, jednoznačně lépe pro prvních 5–10 let vychází dobrý job než založený byznys. Pokud vůbec přežijete prvních 10 let...


Klasická statistika říká, že 9 z 10 založených firem zkrachuje do 5 let. A z těch přeživších opět 9 z 10 zkrachuje do dalších 5 let. U založených startupů je to procento ještě horší (proto zakládejte spíše firmy než startupy, hned zvýšíte svou šanci na přežití?).

A kdy začít podnikat?

Statistika říká, že šance jsou tak jako tak malé, takže z mého pohledu je to jedno, kdy začnete. Musíte být při pohledu na tu šanci přežít prvních 10 let v byznysu vlastně blázen… a tím pádem je úplně jedno, kdy a jak s podnikáním začnete.


Ano, musíte být v dobrém slova smyslu blázen do podnikání. O rozumnosti je to zejména v počátku velmi málo. Rozhoduje dřina, přizpůsobivost a ochota rychle se učit.


Co bych udělal jinak, kdybych budoval firmu se všemi znalostmi, které mám nyní?

  1. Začal bych daleko dřív delegovat

Kdybych začínal s podnikáním dnes, už bych věděl, že podnikání není soutěž v tom, kdo dokáže denně odpracovat více hodin nebo kdo se zvládne kvalitněji uštvat. Podnikání je soutěž v tom, kdo dokáže věci lépe zorganizovat. Věděl bych, že bez lidí nejde vybudovat firma. A začal bych špičkové kolegy hledat mnohem dříve. 


A až bych je našel, mnohem rychleji bych jim důvěřoval a delegoval na ně klíčové věci. Nebál bych se je nechat dělat chyby a díky tomu se učit a posouvat dál. Byl bych taky mnohem trpělivější. Někdy věci potřebují chvilku, aby si sedly, ale pak vše jede jako namazaný stroj. 


Udělal bych si seznam činností, které běžně dělám, vybral bych 20 % nejdůležitějších a zbytek předal kolegům. Vytáhl bych tak mnohem dříve hlavu z nikdy nekončící operativy a začal se plně věnovat strategickému řízení firmy.


  1. Víc bych investoval do marketingu


Druhou věcí, kterou bych dělal jinak, je marketing. Již od začátku jsem si uvědomoval jeho důležitost, ale naprosto jsem podceňoval, jak efektivní dokáže být, pokud se dělá dobře. Investoval bych do něj každou volnou korunu, protože bych věděl, že se mi v čase několikrát vrátí zpět. Nebál bych se být odvážnější a jel až na úplnou hranu.


To jsou dvě věci, které bych změnil. Ale ani při všech znalostech, které teď mám, bych nešel do externího financování. I když dnes zakládám nové firmy nebo do některých vstupuji jako spolupodnikatel, náš cíl na začátku je vždycky stejný. Vytvořit bezvadně fungující obchodní model na zdravém fundamentu. Ověřit, že nám vše funguje v malém, vyladit všechny procesy, odstranit chyby a až pak začít expandovat. 


Nebuduji firmy na roky, ale na desetiletí. Nehodlám je prodat. Chci, aby tu byly dlouhá léta a přinášely hodnoty v ideálním případě i další generaci. Pokud je váš cíl podobný, co nejrychleji delegujte, investujte do efektivního marketingu a vše stavte na zdravém fundamentu. Pak uspějete.


A ještě jedna rada pro ty, co přemýšlí, jak začít podnikat

Pokud se hned na začátku nedaří, zachovejte klid a dál krok za krokem dělejte to, co je potřeba. Co člověku rozhodně nepomůže, když začne zmatkovat. A stejně tak nepomůže, když ve stresu začne rychle vymýšlet a zkratkovitě měnit stav věcí.


Samozřejmě, jednou za čas je dobré si sednout a promyslet, zda je zvolená strategie rozvoje firmy ta optimální a jestli povede k zamýšlenému výsledku. Někdy ale věci zkrátka jen potřebují čas. A výdrž. A disciplínu. Zatnout zuby a makat.


V podnikání je potřeba mít jasnou vizi a výdrž. Pak úspěch vždycky přijde, i když to někdy chvilku trvá.


Jiří Jemelka


Zaujal Vás náš pohled na věc?

Sjednejte si s námi informativní schůzku