S čím podnikat? Nápad vs. exekuce

Přemýšlíte, s čím podnikat? Když se bavím s lidmi, kteří by chtěli podnikat, ale nikdy to neudělali, často slýchávám: „Potřebuji přijít s nápadem na nějaký produkt, který tu ještě není.“ nebo „Hledám díru na trhu, potřebuji najít něco, kde není konkurence.“ Je to skutečně ten správný přístup?



Vždyť je to ale přece úplný nesmysl. Vymyslet něco nového, převratného nebo geniálního se povede jednou za dekádu, to by nepodnikal nikdo. Navíc z historie jasně víme, že pionýři, kteří přišli s novinkou a tvořili trh, byli sežráni konkurentem, který se podíval na jejich řešení a prostě ho udělal lépe. A v poslední větě je ten vtip.


S čím podnikat? Extrémní příklad odvahy Mate Rimac


Můžete si vybrat zajeté odvětví, kde je velká konkurence, a prostě něco dělat lépe. Dejme si jeden extrémní příklad. Podívejte se na borce jménem Mate Rimac, chorvatský nadšenec a podnikatel, který se před lety rozhodl, že začne dělat supersporty a bude konkurovat Lamborghini, Ferrari nebo Aston Martinu.


Ze začátku samozřejmě výsměch, na tom trhu nelze uspět, je to sebevražedná mise, velcí hráči tě nepustí k ničemu, jsi bez šance. Na řeči nedbal a začal v garáži. A dnes? Jeho firma se jmenuje Bugatti-Rimac, má totiž joint venture s Porsche.


Skutečná podstata podnikání


Podnikání není o přemýšlení, s čím podnikat, ani o nápadu a hledání svatého grálu. Podnikání, strategie podniku je především o exekuci. O vytrvalosti. O spalující touze to dovést do zdárného konce. O odříkání a disciplíně. Uspět v něm může každý, kdo opravdu chce a dá tomu vše. 


Co se stane, když dáte nakrájenou cibuli na studenou pánev? Nic. Vůbec nic.


Podobné je to s lidmi, kteří se snaží v byznysu něco rozjet, dokázat, vybudovat. Anebo udržet. Pokud vám nehoří srdce, nemáte vizi, je to jako s tou cibulí na pánvi.


Inspirace od T. A. Edisona a M. Faradaye


Trošku mi to připomíná slova T. A. Edisona: ‚‚Naší největší slabinou je rezignace. Nejjistější cestou k úspěchu je vždycky další pokus.‘‘


Edison si slova půjčil nejspíše od M. Faradaye, který říkal něco v podobném duchu: ‚‚Klíčem k úspěchu je pokus. Ne jeden pokus. Ale tisíckrát opakovaný pokus. Pokus, který prošel tisíckrát klíčovým výslechem.‘‘


Tak to je. Těch ‚‚držkopádů‘‘ je a bude v byznysu vždy dost a dost.


Nejistá budoucnost podnikání


A dnes? Pro mnohé je to o to těžší, protože mají pocit, že bojují proti větrným mlýnům. Ale pokud máte vizi a hoří vám pro to srdce, vždy uděláte další pokus. Protože jste přesvědčení, že ta vynaložená energie stojí za to.


Před pár dny jsem viděl zajímavé pojetí úvahy nad tím, co by dnes dělal T. Baťa. Odpověď byla sice prostá, až dráždivá, ale u tohoto vše začíná: ‚‚Měl by jasnou vizi, jak dál.‘


Vize pro malé a střední české firmy


My v JPF máme vizi pro spoustu malých a středních firem v ČR. A přes všechny komplikace a problémy ji postupně naplňujeme.


Podnikání není jen o nalezení revolučního nápadu nebo objevení díry na trhu. Skutečným klíčem k úspěchu je schopnost vykonat práci, vytrvalost a odhodlání. I když nové nápady a inovace jsou důležité, je možné dosáhnout úspěchu i v již zavedených odvětvích. Spíše než přemýšlet, s čím podnikat, se zaměřte na to, jak to dělat lépe a s větším zápalem než ostatní. 



Jste přesvědčení, že ta vynaložená energie stojí za to? Pojďme váš podnik posunout ještě výš.

Kontaktujte nás.